De start

Op  14 mei 1845 werd station Arnhem Centraal geopend.  Er reden toen nog maar 3 treinen per dag tussen Arnhem en Utrecht. Voordat Arnhem centraal werd gebouwd duurde het bijna 24 uur om van Arnhem naar Amsterdam te komen, maar door de bouw van het treinstation werd die tijd aanzienlijk verkort naar nog maar 4 uur. (wat voor die tijd nog heel snel was). Het was ook het eerste officiële treinstation in Arnhem. Het station is naast de Rijn gebouwd zodat de uitwisseling voor goederen tussen treinen en schepen heel gemakkelijk was.

Door ruimtegebrek voor vele treinen werd er in 1865 een derde spoorlijn aangelegd bij het station, de Arnhem-Nijmegen lijn (zie afbeelding). Wat nu ook nog steeds de drukste spoorlijn in Gelderland is met dagelijks meer dan 50000 mensen die gebruik maken van deze spoorlijn. Deze spoorlijn werd aan de oostkant van het station gelegd, waar het steeds groter werd, maar doordat er aan de oostkant geen ruimte meer was werd de Arnhem-Nijmegen lijn aan de westkant van het station gelegd. Wat een grote spoorbrug over de Rijn. Die brug werd geopend in 1935.

Tegen het einde van de tweede wereldoorlog in 1944 was het stationsgebouw ernstig beschadigd door een bomaanslag. Hierdoor was er een nieuw stationsgebouw nodig. Tien jaar later in 1955 werd het nieuwe stationsgebouw geopend dat gemaakt was door de architect H.J.G Schelling.

Project Arnhem Centraal

Tegen het einde van de jaren 80 wilden mensen het station nieuw leven inbrengen, aangezien het te klein werd door het vele treinverkeer. In 1989 besloot de gemeente van Arnhem om het huidige Arnhem Centraal te vervangen door een nieuwer en groter station. Ze begonnen met het plannen van de verbouwing. De architect Teun Koolhaas werd gekozen voor het ontwerp van een nieuw station dat in 1992 uiteindelijk gepresenteerd werd aan de gemeente (zie afbeelding). Er was veel kritiek op dit ontwerp omdat het betekende dat er veel huizen moesten worden gesloopt rond het station. Het plan van Teun Koolhaas werd alsnog in 1994 goedgekeurd na een hevig debat dat 2 jaar duurde. Maar door vele protesten van de Arnhemse burgers werden de plannen van Teun Koolhaas zijn nieuwe station alsnog teruggetrokken door de gemeente. Dat gebeurde in oktober van 1996.

Een nieuwe architect

Nadat de plannen van Teun Koolhaas niet doorgingen had Arnhem nog steeds geen nieuw station gekregen. Dus de gemeente had een nieuwe architect nodig om de plannen voor het nieuwe station alsnog te vorderen. De man hiervoor was Ben van Berkel. Hij werd gekozen als nieuwe architect voor het station. Het plan van Ben van Berkel werd positief ontvangen en werd daarom ook meteen goedgekeurd. In 2001 werd de Willemstunnel op het Willemsplein gebruikt als rijverkeer en in Eind 2001 werd een nieuwe parkeergarage geopend wat het eerste nieuwe deel was van het station. En in 2003 werd het overdekte busstation geopend. In 2005 werden de Rijntoren en de Parktoren gebouwd. Dat zijn de twee hoge blauwe en gele gebouwen van 70 meter hoog (zie afbeelding)  die nu worden gebruikt door de elektriciteitsbedrijven Essent en Eneco.

Een tijdelijk station

Door de grote verbouwing was het station voor een tijdje niet bereikbaar voor treinen. De gemeente heeft voor dit probleem een oplossing gevonden. voor een paar jaar een tijdelijk station gebruiken dat voor de nodige tijd Arnhem centraal zou kunnen vervangen( zie afbeelding). Dat station werd geopend op 1 oktober 2006 en werd uiteindelijk weer gesloopt in eind 2007. Het station was op ongeveer 200 meter afstand van het oorspronkelijke station. Het was verbonden met loopbruggen en het had in totaal 3 perrons met 7 sporen (één voor de goederentreinen). Het station was grof gezegd kut. Het was een heel eind lopen om naar de bushalte te komen en door de loopbruggen was het heel onoverzichtelijk. Er waren vele klachten over de lange wandeltijden tussen het station en de dichtstbijzijnde bushalte. Hierdoor werden er op het station 2 uitgangen gemaakt die ervoor zorgden dat de looptijden een stukje verkort werden. Het was niet een goeie oplossing, maar het was in die tijd de enige oplossing.

Nadat het oude station in 2007 helemaal gesloopt was, kon de bouw van het nieuwe station eindelijk beginnen. Met de gesloopte delen kon er een theehuis gemaakt worden in park Presikhaaf. Wat helemaal niks te maken heeft met het station maar ik vond het wel een leuk weetje.

De bouwkosten van het station waren geschat op €65 miljoen euro. Maar ze hadden met die schatting een klein beetje ondergeschoten. Het totale bedrag was in 2008 opgelopen tot €90 miljoen euro. Dit zal Arnhem centraal het duurste gebouw van Nederland maken. Geen enkel bouwbedrijf was bereid om zo’n riskant ontwerp uit te voeren. Er was overleg tussen ProRail, de gemeente van Arnhem en enkele ministers. Het geld tekort is voor een groot deel opgelost en ze hebben met zijn allen uiteindelijk besloten om het project op te delen in twee fases: eerst de perrontunnel zodat het tijdelijke perron eindelijk gesloten kon worden en in de tweede fase zal de terminal gebouwd worden.

Twijfel

In 2010 was er veel twijfel. Er was kans dat de terminal van Ben van Berkel eigenlijk helemaal niet gebouwd kon worden. Het futuristische design van Ben van Berkel kon misschien niet gemaakt worden doordat de vormgeving er lastig te bouwen was. De gemeente vreesde hierdoor dat het nog meer geld zou gaan kosten om de bouw van het station a te maken. Het design van Ben van Berkel stop zetten kon volgens de gemeente niet meer, ze waren al te ver gekomen en hadden als te veel geld eraan opgemaakt. Het gebouw was nu al een jaar te laat en ze waren nog niet eens klaar. Het stationsgebouw moest in 2009 af zijn en het vierde perron al in 2010, maar allebei de bouwsels waren nog steeds niet klaar. De voltooiing van fase 1 (de nieuwe perrontunnel en fietsenstalling) was pas klaar op 2 juli 2011. Waardoor het tijdelijke stationsgebouw kon verdwijnen.

Fase 2

In het najaar van 2012 begon de bouw van de ov-terminal: een stationshal die de perrons, het busstation, de parkeergarage en de fietsenstallingen met elkaar verbonden. Nadat deze bouw was voltooid in 2014 kon de bouw van de ov-terminal eindelijk beginnen. Op 19 november 2015 was het nieuwe station eindelijk klaar en werd het feestelijk geopend, met ruim 110000 reizigers per dag was het wachten op het nieuwe station het helemaal waard. Ook al duurde de bouw meer dan 7 jaar langer dan verwacht. Bij de officiële opening werd de naam van het station veranderd.

Station Arnhem Centraal

Het voorheen genoemde ‘’Station Arnhem’’ heette nu ‘’Station Arnhem Centraal’’. Het was nu echt één van de grote jongens. Station Arnhem Centraal behoord nu tot de 5 grootste stations in Nederland (Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Den haag Centraal, Rotterdam Centraal en Leiden Centraal). Het kost verassend veel geld om een naam te veranderen. De kosten van de naamverandering werden geschat op een half miljoen euro. Dat komt doordat allemaal digitale systemen dan moeten worden aangepast wat veel geld kost. Maar vlak voor de openingen kwamen NS en ProRail tevoorschijn die bereid waren om de kosten van de verandering op zich te nemen. De gemeente was hier natuurlijk erg blij mee, want zij wilden die naam ook graag veranderen. De naamverandering ging officieel in in 2016. Het hedendaagse station telt nu in totaal 4 perrons waar 8 sporen aan liggen, met 2 sporen voor goederentreinen. Het is het op 3 na drukste station. Het ligt voor op Den haag centraal en Leiden centraal qua dagelijkse reizigers.