belangrijk knooppunt

Arnhem zelf heeft in totaal 4 verschillende stations, je hebt het hoofdstation Arnhem Centraal, Arnhem presikhaaf, Arnhem velperpoort en Arnhem-zuid. Arnhem is altijd al een belangrijk knooppunt geweest in het Nederlandse spoorwegnet. Je kan nu van Arnhem naar Utrecht en vanaf daar eigenlijk overal heen. Je kan ook naar Apeldoorn of Zutphen gaan om zo naar het noorden te kunnen reizen. Of naar Nijmegen om naar Noord-Brabant en Limburg te reizen. Het nu geheten Arnhem Centraal werd gebouwd in 1835. Toen in 1845 de Rijnspoorweg werd gebouwd was het oosten van het land verbonden met het westen.

Het station in de 20ste eeuw

In het jaar 1937 werd het station verbouwd en uitgebreid door de NS. Van Ravenstein zijn creatie werd tijdens de 2de wereldoorlog voor een groot deel verwoest. Het stationsgebouw werd in 1951 gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. De nieuwbouw van 1954 werd ontworpen door architect H.G. Schelling. Op het niveau van het Stationsplein kwam het hoofdgebouw met ontvangsthal. Van daaruit kon de reiziger via tunnels en trappen de hoger gelegen perrons bereiken. Aan de westkant werd het station ontsloten oor een ontvangsthal, die met luchtbruggen en trappen was verbonden met de perrons

Trolleybussen 

Arnhem is nu de enige stad in Nederland waar nog trolleybussen regelmatig rond reiden. Via een bovenleiding trekken de elektrisch aangedreven bussen hun sporen door de stad, De bussen bestaan nu al meer dan een half jaar in Arnhem. Na de bevrijding in 1945 bleek al het materiaal van het gemeentelijk trambedrijf te zijn verwoest en besloot de gemeenteraad om met trolleybussen verder te gaan. Het station in het centrum van Arnhem is nu een heel belangrijk knooppunt voor trolleybussen om aan te komen en om daar te vertrekken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb